~Sahabat Kami~

Markaz Tarbiyyah Pas Pulau Kerengga

Selasa, 29 Januari 2013

Antara isu politik dan isu rakyat

       Antara isu rakyat atau mainan politik. Dua persoalan ini yang sering bermain-main di benak kepala rakyat apabila sesuatu isu besar bermain didada2 media sama ada media arus perdana mahupun media sosial.

     Seperti biasa, Umno akan menggunakan taktik 3R(Royal, Race dan Religion) sebgai modal utama mereka. Melalui media massa kawalan mereka, umno dan BN sering memainkan isu-isu perkauman, isu-isu peribadi, isu-isu seks dan isu-isu agama yang sangat membahayakan. Manakala Pakatan Rakyat dilihat lebih mengutamakan isu-isu yang lebih dekat dengan rakyat seperti isu-isu penyelewengan, harga barang, cukai , isu pendidikan dan isu alam sekitar.

Disini disenaraikan Isu-isu yang menjadi perhatian sepanjang penggal selepas Pilihan raya 2008.

Pakatan rakyat
Umno dan barisan nasional
-Isu royalti minyak
-Isu Skandal Scorpene dan Altantuya
-Isu Pilihan Raya Bebas
-Isu PTPTN dan pendidikan percuma
-Isu mahasiswa dan kebebasan akademik
-Isu AES
-Isu penyelewengan Felda dan saham FGVH
-Isu Lynas
-Isu pembaziran isteri PM.
-Isu NFC
-Isu PKFZ
-Isu Tol.
-Isu harga kereta.
-Isu konsert KPOP diPutrajaya.
-Isu kebebasan bersuara dan media.
-Isu kebebasan berhimpun.
-Isu penyelewengan kroni
-Isu rasuah menteri
-Isu Kg baru.
-Isu pemilikan tanah
-Isu pendatang asing

-Isu salah guna kuasa
-Isu dominasi ekonomi oleh kroni2.
-Isu petani dan nelayan
-Isu kalimah Allah
-Kerajaan Perpaduan

-Isu kerjasama Pas dan Dap
-Isu Hudud
-Isu 'Amanat Hadi'
-Isu fitnah liwat Anwar Ibrahim
-Isu anak Lim Guan Eng
-Isu murtad.
-Isu sambutan maulidur rasul
-Isu Shamsidar.
-Isu tangkap khalwat ustaz badrul amin
-Isu Mat Sabu sokong komunis
-Isu Kristian jadi agama malaysia
-Isu air selangor.
-Isu video seks mirip Anwar Ibrahim
-Isu pemecatan Hasan Ali.
-Isu pemecatan Nasharudin
-Isu Air kelantan
- Isu roboh surau diKedah
-Isu derhaka kepada Sultan Johor
-Isu surat layang sultan kedah
-Isu pergolakan dalaman parti lawan.
-Isu penjualan arak di7E
-Isu tajaan Haji TG Nik Aziz

   

     Disini kita dapat menilai bagaimana keikhlasan kedua-dua belah pihak mencari dan memperjuangkan isu-isu yang menjadi perhatian rakyat. Umno seperti biasa akan menggunakan media tali barut mereka  untuk membesar-besarkan isu. Isu-isu ini akan dimainkan setiap hari oleh media-media arus perdana menggunakan prinsip penipuan yang diulang-ulang akhirnya akan dianggap benar.

        Utusan, RTM dan TV3 digunakan sepenuhnya untuk menyerang PR dengan isu2 perkauman dan agama tanpa memberi sedikit pun ruang kepada PR untuk menjawab. Contohnya isu 'amanat Hadi', setelah berhari2 tanpa henti menyerang TG Hadi Awang dengan pelbagai kenyataan dikeluarkan daripada pemimpin Umno dan mufti termasuk Perkasa dan Hasan Ali, tetapi setelah diminta slot untuk menjawab balik tuduhan, mereka diam seribu bahasa.

    Takut kehilangan kuasa menyebabkan Umno menggunakan Falsafah Machiavellian iaitu matlamat menghalalkan apa saja cara termasuk fitnah, ugutan, samseng dan penipuan hanya kerana mahu mengekalkan kuasa.Banyak isu yang dibangkitkan Umno semata-mata untuk menunjukkan mereka jaguh dan matlamat utama mereka untuk memecahkan perpaduan Pas dan DAP. Contohnya dalam isu Hudud dan kalimah Allah, setelah ulama' Pas mengajak supaya mufti-mufti untuk duduk semeja dan bermuzakarah bagi menerangkan, membicangkan dan memberi cadangan kepada kerajaan bagi menyelesaikan isu ini, tapi mereka menolak dan memilih untuk memainkan isu ini bagi menaikkan kemarahan orang melayu dengan kenyataan-kenyataan provokasi daripada ultra melayu seperti Ibrahim ali dan Perkasa.


       Bagi pihak pakatan rakyat pula, dalam setiap ceramah penerangan mahupun di media-media alternatif, Isu-isu perjuangan rakyat sering dititik beratkan. Tiada serangan peribadi mahupun fitnah melainkan serangan keatas mereka terlibat dengan penyelewangan dana negara. Isu-isu yang dibangkitkan sering kali dikepilkan dengan bukti yang kukuh, fakta yang releven dan hujah yang bernas. Isu-isu ini diperjuangkan dengan begitu bersungguh-sungguh dengan bantuan badan-badan bukan kerajaan. Dengan cara yang sangat profesional, isu-isu yang melibatkan penyelewengan wang negara seperti NFC, PKFZ dan FGVH dibawa kemahkamah untuk diadili.



         Kesimpulannya, rakyat wajar menilai dengan hati yang terbuka tanpa dipengaruhi sentimen-sentimen yang negatif. Kemenangan demi kemenangan dimahkamah terhadap saman-saman fitnah membuktikan bahawa isu-isu moral yang dikaitkan terhadap pimpinan PR adalah fitnah yang amat dashat. Oleh itu, marilah kita rakyat Malaysia mengubah Malaysia kearah negara yang lebih dinamik, berdaya saing dan bermaruah tanpa diganggu oleh elemen-elemen negatif yang menjadi penghalang kemajuan negara. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan