~Sahabat Kami~

Markaz Tarbiyyah Pas Pulau Kerengga

Jumaat, 13 Januari 2012

Surat Terbuka untuk MB Terengganu Datuk Seri Ahmad Said...

Surat Terbuka untuk MB Terengganu Datuk Seri Ahmad Said...


Assalamualaikum w.b.t. datuk seri..Apa khabor...semoga datuk berada dalam keadaan sihat lagi sejahtera bersama keluarga bersemayam diatas istana di Kijal, Kemaman.


Mitok maaf banyak la datuk Mat Said kalu-kalu surat ni menganggu keharmonian dan kesenangan hidup datuk seri. Bukan mende Datuk, surat ni daripada orang kampung jer datuk...hok ngaji dop berape nok abis.


Datuk Seri Mat Said,


Seperti yang datuk dan kami sekalian rakyat tahu,  Negeri kita memang kaya raya. Kalu tengok pada  bajet kerajaan Terengganu setiap tahun selama lima tahun ngelas ni mencecah hampir RM 2 BILION sokmo. Hok nombor dua  paling tinggi di Malaysia. Bangga dop soh kira r kami, datuk, sebab bajet  negeri kita uat kaloh negeri-negeri hok maju supe Selangor, Johor dan Pulau Pinang. Pendapatan perkapita(belit lidoh nok sebut ) Negeri Terengganu pulok ialah sebanyok RM27,140 jugok hok kedua tertinggi di Malaysia. DOP SEKE AMBE ..KAYA NGAT NEGERI KITA DATUK..SAPA LARAT BULEH NO 2 SOKMO...






Alhamdulillah Datuk, kaya sunggoh Negeri Terengganu dengan nikmat minyok hok Allah Taala beri. Kaya dop kaya  Negeri Terengganu buleh kita perati betapa mewohnya tok-tok wokil dari Terengganu(duit dop abis). Atas orang tahu, ade cerita tok wokil dan AJK Bahagian Umno negeri kita, orang hormat ngan tabik spring. Sapa ade orang  gelor sek2 pemimpin ganu ni PUAK POKET TEBAL(PPT). Citer ni kami dengor  mase tok2 wakil kita  gi perhimpunan Agung Umno baru2 nim.






Datuk Seri Mat Said,


      MALANG..hok tu je kami buleh kabo kalu orang tanya pasal nasib Rakyat Terengganu.. Walaupon harta negeri kita dop abis makan, Datuk, namun kami hidup dalam keadaan sekin dan daif. Kami ade gok dengor cerita  Negeri Terengganu nim kadar kemiskinan yer tinggi sapa 17.3% rakyat Terengganu hok sekin. Sapa larat jadi  negeri nombor 2 rakyat paling sekin di Malaysia(doh bakpe yang buleh jadi gitu seme datuk, Terengganu negeri kaya kan). Hok kami sedeh ngat datuk,  ada orang kampung hok terpaksa minjam duit jiran hanya sebab nok beri sesuap nasi untuk anok-anok. Ramai sek2  muda pakat lari ramai-ramai ke KL Lupor sebab nok cari kerja. Memang payoh boh nok cari kerje kat ganu. Dop caye ce datuk solek ket muke datuk biar orang dop kenal,,,pahtu datuk try r gi usha2 cari kerje...tengok buleh ke dop..


                           Ni rumah kami           Ni rumah datuk


Datuk Seri Mat Said,


Kami rakyat Terengganu memang rase susoh hidup  di Negeri kaya raya ni. Bunyi pelik tu kan. Rama penduduk  kampung hok terpaksa minjam duit hanya untuk sesuap nasi. Ada hok larat ikat perut sebab tak dop duit beli makanan. Kami ingat agi cerita  pelajor cemerlang dalam kampung kami. Pelajar tu Datuk, ade 9 orang adik beradik, sapa larat dop gi sambung belajor sebab takdop pitih. Datuk nok tahu dop, ayoh pelajor tu memang karat biru sejak kecek agi. Rumoh dyer bira  rumah JKK je datuk. Tapi JKK lasung dop pandang. Usah ke nok pandang datuk, jeling pown dop..NOK TAHU SEBAB APE DATUK?? Sebab ayoh pelajor tu hanya OKU je datuk, Orang Kuat Umno,  tukang pasang bendera, tak dop jawatan, tak dop kuasa. takdop sape nok layan. 


Datuk Seri,


Kami benornye datuk, bukan nok saloh ke datuk ngat, Kami ade gok bace berita dalam Sinar Harian hok datuk beri bantuan ke pelajor, ke orang sekin, ker anok mude. Tapi kalu datuk nok tahu, bantuan hok datuk beri biasanya dup sekat atah lambo Jin Kuca Kapong(JKK)  jer, dop pown celoh dapur ketua cawangan Umno. Bantuan hok sepatutnya jadi hak orang kapong hok layok  dup musing ligat bagi same-same kroni JKK dengan ketua campangan. Misalnye datuk,  bantuan kurma dan air zam-zam hom datuk beri pon puok2 dyer uat gelap. Projek-projek lain datuk dakyoh tanye r, Datuk Mat,...uat sakit ati jer. Ibarat datuk suruh orang curi jaga keda emas r datuk...


Datuk Seri Mat Said, 


BANYOK datuk..memang banyok projek-projek besor hok ada  Terengganu..Sejak dari zaman 'saeng' datuk perintoh agi..name mende ..hok dup besut ow...Derih jusoh ork.Projek-projek.. macang Taman Tamadun Islam ngan Sejid Kristal, tanding kapal layor Monsoon Cup, Highway Pata Timur(panda gok speaking skit2) , Stadium baru Sultan Mizan( hok rutoh) dan Pembinaan Airport baru hok bunyi kate sapa abis lebih RM7.1 billion belake seme. BUKAN DATUK! Kami bukan anti pembangunan datuk, malah kami sokong  bila mane pembangunan itu untuk rakyat. TAPI kami jadi luga(meluat) kalu  projek-projek mebabi buta sape meBAZIR duit rakyat. RUNTUHNYA stadium Sultan Mizan datuk ibarat rutuhnye maruoh kami sebagai rakyat Terengganu datuk(sentimentel seket). Kami malu datuk, lau gi tempat orang, pahtu orang tanya..mung asal negeri mane?bile kami kabo dup Terengganu, dyer uat tanye selalu datuk,,Negeri demo ker hok stadium runtuh ultraman lawan raksaksa ow ork??..Atah butir kene. Malu wei datuk...dop tahu nok letok muke mane..




Datuk Mat Said. 

    Projek Masjid Kristal hok harga lebih RM250 juta pulok dengor citer  dop balik modal(rugi besor) kalu nok banding dengan Masjid Cheng Ho kat Kelantan hok harga dyer RM 8.2 juta. Jauh beza tu datuk..(walaupun kami orang kampung...kami panda gok ngira seket2...moga dup kira sokmo harge ikan layan hok naik tiap hari). Hok kami paling dop puah hati datuk, pasal tandingan perahu layor,  Moonsun Cup yang orang kate sapa larat RM 300 juta abis setahun. Kami dop maroh pown kalu datuk nok uat tanding perahu layor, sohkan perahu layor..tanding kapal selam pown dakper datuk,...tapi biarlah orang-orang kampung bley makan kedaroh dulu...biarlah orang kampung rase senang dop susoh...selesai hok tu dulu datuk.Kami hok dop berape panda ni rase DOP PERLU r Moonsun Cup kalu sebab nok suruh Negeri Terengganu famous seluruh dunia. Cuba try test datuk tengok Kerajaan Thailand. Negeri puok dyer ekploitasi(hadoo) seni budaya, keindohan alam sekitar, dan keunikan masyarakat puok dyer jer..kalu kita tengok negeri dyer  memang sohor r seluruh dunia.Doh negeri kita banyok gok air terjun, pulau2 hok comel, masyarakat hok unik..dop bakpe kerajaan datuk uat dop tahu jer.. 


 Datuk seri,


Hok ngelas datuk, Projek lebuh raya pantai timur(LPT). Memang projek ni banyok kebaikan pade rakyat..hok tu kami dop sekil. TAPI hok rakyat Terengganu maroh ngat datuk,  banyok  sangat puok2 datuk uat gelap pitih sapa kos nok uat siap projek tu naik berkali ganda dan makan mase bertahun-tahun hangit. BERJUTA-JUTA duit kami bazir bodo je..sedangkan datuk ade orang kapong terpaksa uat tebal muke minjam berah nok beri anok kedaroh nasik. Hok ni kami rase sedeh ngat datuk..Sebok....





Datuk Seri Ahmad Said,

Kami tengok dalam anok mata nelayan. Kami tenung dalam mata petani. Kami kelih dalam mata buruh binaan . Kami tengok ada cahaya kesedihan dalam mata mereka. Berkace mata mereka datuk.. Mereka dop MAMPU. Mereka dop mampu nok bertahan dengan kenaikkan harga barang yang naik secara menbabi buta. Mereka dop mampu nok bayor pelbagai jenis cukai hok amat membebankan mereka. Kami sebok dengor kisoh Pok Man Bleng hok kene saman di trafik. Sebab  muto honda bulat buruk hok dyer guna nok uat gi kebun hari2, road tax  tamat tempoh doh. Dye plop takddop lesen memandu.(Agok2 r boh..maen dalang kapong jer,,bukan nok uat belumbe) Dyer hok nanam pokok pisang dalam tanoh dua jeka(bukan ekar) tu dop mampu bayor cukai jalan dan lesen memandu. Paling kurang habis r dalam 1000 ringgit .Sama dengan 2 bulan hasil jual pisang.Neleh air mata kami dengor cerita mereka sekeluarga. Terpaksa ikat perut sebab nok bayor saman takut-takut kene naik court pahtu kene masuk jare marang.


Datuk Mat Said,



  Memang budok2 muda nok hiburan datuk, tapi jangan r kerajaan datuk buat hiburan melampau batas. Sapa budok2 muda hilang terus jati diri. Try datuk gi tengok kat busstand ari sabtu, rama mane budok2 puan campur gaul jantan tine. Hok tu paka baju dop cukup kain,,ade sorang tu..rambut meroh super bulu nyapu datuk,,kami dup perati egatkan amoi cina...rupa2 nya datuk,, cakap terengganu fasih...anok orang islam datuk, anok orang melayu. Malu datuk!!!Kalu datuk takboh cari ustaz nok suh ngajor pown, datuk kuranglah seket pesta2 maksiat. Pesta pata hok syirik ow, siap ade awek dup joget tat ting..tat ting ...mende base gini datuk..Kami orang kapong takboh doh bace surat khabor, 3000 anok luar nikoh lahir setiap tahun di Terengganu..MALU datuk...nok letok mane maruah Terengganu Darul IMANG!! Se lagi, dop soh lah datuk nok sekat ustaz2 nok ngajor, macam ustaz Azhar idrus ow..biar budok2 mude kita ade ilmu seket...dop la bedooh sangat perangai budok2 mude kite .

Datuk Seri Mat Said, 


Sampai sining doh r warkah dari orang kapong ni datuk,,,datuk dop payoh la wase ati neh..terima kasih datuk kerana sudi membaca surat kami yang tidak seberapa nim..





Yang Benor,


.........................
(Mohamad bin Jusoh (pok mat rima)

ADMIN: ''DISEBALIK tangisan rakyat marhaen ini datuk, kami tekad untuk teruskan pejuangan kami membela nasib orang kapong. Kami takboh pown pangkat dan harta bende. Kami dop perlu kuasa sebab nok bolot projek dan mengenyangkan anak cucu 7 Keturunan. Tapi kami PERLUKAN  kuasa untuk BUAT perubahan yang menyeluruh. Pejuangan kami hanya untuk rakyat ikhlas kerana ALLAH s.w.t."


(dipetik dan diedit dari blog milik rakyat Terengganu)


Kosa kata bahasa Terengganu( bahase no2 didunia..Ustaz Azhar kabo)


  • ngaji: sekolah
  • ngelas: paling akhir
  • sokmo: Selalu
  • Supe: Seperti
  • Dop seke ambe: tak sangka saya/aku
  • Sapa larat: Sehingga/sampai jadi
  • perati: Tengok/lihat
  • tok-tok wokil: wakil rakyat
  • gelor: Panggilan/gelaran
  • kabo: Beritahu
  • sekin: Miskin
  •  Gitu seme: macam itu sekali
  • minjam: meminjam
  • solek: hias/menyolek
  • takdop: tidak ada
  • karat biru: OKU(orang kuat umno)
  • musing ligat: berpusing-pusing(tidak kemana)
  • uat gelap: songlap
  • dakyoh: tak payah
  • saeng: kawan
  • dup: tinggal(asal)
  • macang: macam
  • ikan layan: Ikan selayang
  • dakper: tak ape/tak per
  • makan kedaroh: makan 
  • sekil: musykil/ terkilan
  • muto: motorsikal
  • jeka: sejengkal
  • neleh: menintis
  • jare: Penjara
  • mende base: apa benda
  • ngajor: mengajar
  • bedooh: keterlaluan
  • wase hati: ambil hati

1 ulasan:

  1. sedeh...bace kisoh rakyat ganu....sbgai student..aku rase student dari terengganu dop payoh doh nk pinjam duit PTPTN...duit petroleum banyok bedooh lalu...orang terengganu kan ramai orang melayu,,,doh bakpe umno hok kate pejuang bangsa melayu kianat ke orang melayu...Umno FAILED

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini