~Sahabat Kami~

Markaz Tarbiyyah Pas Pulau Kerengga

Rabu, 4 September 2013

Antara Macai dan Minyak..



"20 sen je pun, kenapa nak bising-bising. Lau sebelum ni isi minyak RM10,
 ari nim baru isi RM10.20,"Macai 1.

"Negara Thailand ngan Singapore lagi mahal minyak, bersyukurlah," Macai 2.

"Kerajaan dah bagi subsidi banyak da, tak kan semua nak free," Macai 3.

"Kenapa kerajaan Selangor, P.Pinang dan Kelantan tak turunkan harga minyak kat negeri mereka, lau marah sangat, aku cabar depa turunkan harga minyak kat negeri pakatan rakyat," macai 4.

"Sape suruh beli kereta besar-besar, pakai kancil jer lah, jimat minyak,"Macai 5.

"Orang miskin tidak akan terkena kesan kenaikan harga minyak kerana kereta hanya mampu dimiliki oleh orang-orang kaya," Bos Macai.

"Kalau tak suke keluar Malaysia la," Macai tak lulus PMR.

Inilah antara jawapan-jawapan yang sinonim diberikan oleh macai-macai semalaysia untuk cuba mempertahankan keputusan kerajaan Beend menaikkan harga minyak.

 Kebanyakan mereka yang ketandusan idea dan panik dengan keputusan bodoh kerajaan pimpinan Najib cuba menggunakan hujah-hujah tahap darjah satu untuk cuba menegakkan benang yang basah.

Sebenarnya, hujah-hujah sebegini begitu mudah untuk dipatahkan satu persatu.

1. Harga naik cuma 20 sen.
- 20 sen, memang nampak kecik, tapi 20 sen untuk 1 Liter adalah amat besar kesannya terutamanya untuk golongan berpendapatan rendah dan sederhana. Nilai 20 sen ini juga sebenarnya akan mencetuskan kesan domino iaitu peningkatan kadar inflasi yang mendadak. Inflasi terjadi apabila harga barang akan naik disebabkan oleh peningkatan kos pengeluaran akibat daripada bertambahnya kos pengangkutan.
Malah rakyat-rakyat marhaen ini pasti terasa dengan kenaikan harga tambang bas, teksi, dan harga makanan di kedai-kedai makan yang pasti akan menyusul selepas ini.

p/s:Breakfast roti canai ngan teh tarik RM10 la lepas nim..

2.Minyak dinegara lain lebih murah.
-Percubaan macai membandingkan harga minyak di negara-negara pengimport minyak adalah tindakan yang sangat dangkal. Negara kita adalah pengeluar minyak dan pengesport minyak antara yang terbesar didunia setaraf dengan arab saudi, Qatar dan negara-negara arab yang lain, tapi malangnya harga minyak dinegara kita terlalu mahal dibandingkan dengan harga minyak dinegara mereka.

p/s: Kenapa cai tak bandingkan harga kereta toyota di Jepun dan malaysia...hehe

3. Kerajaan dah bagi subsidi.
-Minyak adalah punca tercetusnya domino effect seperti yang telah diterangkan dalam hujah pertama. Tindakan kerajaan untuk cuba mengurangkan subsidi minyak adalah tindakan yang sangat tidak bertanggungjawab dan membebankan rakyat. Jika mereka mahu mengukuhkan ekonomi negara, langkah yang paling awal  perlu diambil ialah memotong perbelanjaan kerajaan terutama yang melibatkan pegawai tinggi dan menteri dan yang paling penting mengurangkan ketirisan wang negara yang berjumlah beratus bilion setiap tahun, bukannya memotong subsidi minyak.

p/s: Mereka buat hutang banyak-banyak, pahtu suruh rakyat tolong bayor..caiiii

4.Kerajaan negeri Pakatan Rakyat tak turunkan harga minyak dinegeri mereka.
-Kawalan harga minyak adalah dibawah kerajaan pusat. Jika negeri mempunyai kuasa pun, tindakan untuk mengurangkan harga minyak dinegeri Pakatan Rakyat adalah sangat tidak logik dan akan memberikan masalah lain. Bayangkan, jika harga minyak di Selangor murah RM1.00 berbanding Kuala Lumpur, apa akan terjadi di stesen-stesen minyak di Selangor?? Pastinya, deretan kereta kan memenuhi Petrol Station seperti yang terjadi pada malam kenaikkan minyak baru-baru ini.

p/s: Tunggu pakatan rakyat perintah Malaysia, macai tolonglah serik undi Beend..

5. Kenapa beli kereta besar.
- Hujah ini sangat bernas dan tepat jikalau anda berada di Singapore, Jepun atau dinegara-negara eropah yang lain. Tapi jika anda berada di Malaysia, hujah sebegini terlalu dangkal dan cetek. Kenapa? Kerana sistem pengangkutan awam di Malaysia ketinggalan hampir 20 tahun berbanding dengan sistem pengangkutan awam dinegara-negara yang dinyatakan diatas. Bayangkan betapa susahnya mereka yang tinggal di Puchong untuk kepejabatnya di Kuala Lumpur jika tidak memiliki kereta dan betapa tidak logiknya mereka yang tinggal di Kuala Lumpur untuk pulang ke kampung bersama keluarga menggunakan kereta kancil ataupun Bas.

p/s: Bayangkan kak mah naik kereta kancil..rase2 bergerak tak..ohhhh

6.Orang miskin tidak terjejas.
- Saya rasa hujah-hujah diatas sudah cukup untuk menjawab kepada hujah salah seorang menteri kerajaan Umno BN.

p/s: Cerdik menteri kerajaan pasola ngan menteri kerajaan pasir dua butir sikit..

7. Keluar Malaysia jika tidak suka Kerajaan.
- Saya yakin pembaca dapat mematahkan hujah ini dengan mudah..hehe..

p/s: da nama pown macai...hurmm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terdapat ralat dalam alat ini